Vinden en binden van vrijwilligers

Wil je vrijwilligers vinden, verplaats je dan in de vrijwilliger en bedenk wat je hem of haar te bieden hebt. De vrijwilliger komt niet werken voor het geld, dus er zijn andere zaken die je als organisatie interessant maken. Leer de wensen en behoeften van de vrijwilliger kennen.
De vrijwilliger vinden bestaat niet. Er is verschil in betrokkenheid, in persoonlijke doelen. De ene vrijwilliger komt voor de sociale contacten, een ander wil meepraten over de koers van de organisatie of zijn cv aanvullen en weer een ander wil het liefst in zijn eentje technische klussen doen. Bied ruimte aan de verschillende wensen. Plan regelmatig een voortgangsgesprek. Dit is geen beoordelingsgesprek, maar een uitwisseling van gedachten waarbij het welzijn van de vrijwilliger centraal staat. Achterhaal (onuitgesproken) verwachtingen en kijk of deze matchen met je eigen verwachtingen.

Het erkennen en waarderen van het werk van vrijwilligers is belangrijk. Je organisatie zou immers niet op dit niveau functioneren zonder de vrijwilligers. Je kunt je waardering op allerlei manieren laten blijken: door het aanbieden van scholing, begeleidingsgesprekken, een dagje uit of een cadeautje. Geef een compliment!
Speciale wervingsacties zijn zinvol, daarnaast ben je doorlopend bezig met vrijwilligers vinden. Onderschat daarbij de kracht van je eigen netwerk niet. De beste manier van vrijwilligers vinden is nog altijd mond-tot-mondreclame.

Tips voor het vinden en binden van vrijwilligers
  • Zoek een klus bij een vrijwilliger, niet een vrijwilliger bij een klus. Zorg voor
  • een goede match.
  • Werf vrijwilligers via vrijwilligers. Die hebben vaak al een uitgebreid netwerk.
  • Durf mensen te vragen, waar dan ook, om vrijwilliger te worden. Neem de tijd voor uitleg, breng je boodschap met enthousiasme.
  • Overvraag vrijwilligers niet.
  • Zorg voor wederkerigheid. Een vrijwilliger die zijn klus leuk vindt, blijft gemotiveerd.
  • Vrijwilligers werken niet voor geld, wel voor waardering. Geef die ruimschoots: attenties, kaartjes, telefoontjes, bijeenkomsten, complimenten.
  • Denk na over randvoorwaarden zoals onkostenvergoeding.
  • Zorg dat iedere vrijwilliger een aanspreekpersoon heeft bij wie hij terecht kan voor informatie en advies.
  • Geef goede voorlichting en steun bij problemen. Organiseer bijeenkomsten waar vrijwilligers ervaringen kunnen uitwisselen en waar je deskundigheid kunt bevorderen.
  • Vraag vrijwilligers wat goed gaat en wat beter kan. Sta open voor feedback.
www.zorgvoorbeter.nl

Locatie

Moskampweg 3-5
8431 GB Oosterwolde

Bekijk op Google Map

Openingstijden

Maandag t/m vrijdag:
09:00-16:30 uur
Klik hier voor de route